Dior trendy na wiosnę pokazał jako metaforę narodzin. Nie jest to nowość, bowiem wiosna w sztuce często jest przedstawiana jako metafora ponownych narodzin. I tak zinterpretował ją Raf Simons w wiosennej kolekcji Diora (od kwietnia 2013 zastąpił on mojego ulubionego projektanta Johna Galliano stając się dyrektorem kreatywnym domu mody Dior).
Dior trendy na wiosnę
Nowy dyrektor kreatywny dokładnie przestudiował autobiografię Christiana Diora i zwrócił uwagę na szczególne upodobanie Diora do natury, ogrodów i kwiatów. Projektując kolekcję wiosenną Raf Simons nawiązał i do dziedzictwa firmy i do motywu kwiatu. Pokaz był tak zaaranżowany tak, by przypominał ogród.
Wiosenna kolekcja Diora
Modelki przechadzały się wśród drzew i zielonych korytarzy utworzonych z przystrzyżonej roślinności. Wybór takiego otoczenia był bardzo trafnym tłem dla kolekcji. Lekkie, kolorowe stroje przepięknie wyglądały na tle zieleni. Misterne kwietne aplikacje – drżąc przy każdym ruchu modelek – zdobiły nie tylko talie, ale i dekolty, wyłogi płaszczy, szyfonowe rękawiczki i nierzadko całe szyfonowe sukienki. To także pięknie wyglądało wśród zielonych korytarzy utworzonych z liści. Poza kwiatami, można było zauważyć też charakterystyczną linię w fasonach żakietów i sukienek. To także był hołd w kierunku dziedzictwa domu mody Dior i jego przełomowej kolekcji z 1947 roku „New Look”.
Powrót lat 60. Pierre Cardin
Zauważyłam również powrót lat 60-tych i nawiązanie do kolekcji Pierra Cardina, który zainspirowany pierwszymi kosmicznymi lotami, stworzył kolekcję o bardzo charakterystycznych, wręcz futurystyczych liniach. I do tej właśnie kolekcji nawiązywały niektóre fasony krótszych sukienek oraz nakrycia głów modelek prezentujących suknie długie.
Dior trendy na wiosnę – kolorystyka
Bardzo podobało mi się przełamanie czerni strojów – kolorowymi (prawdziwie neonowymi lub pastelowymi) rajstopami. Czerń często dodaje sylwetce ciężkości, a na wiosnę jest zbyt smutna. A tu, poprzez ten dodatek, powstała bardzo ciekawa całość, którą dodatkowo „dosmaczały” przeźroczyste szpilki z widocznymi tylko noskami i cieniutkimi obcasami. Kolor rajstop widoczny przez buty jeszcze bardziej wydłużał nogi, a buty zostały właściwie zminimalizowane tylko do samego czubka i obcasa. Ucieszyłam się też widząc mało popularne u nas połączenie oranżu i różu.
Uczesanie w kolekcji wiosennej Diora
Modelki prezentowały krótkie fryzurki, gładko uczesane i mocno nabłyszczone. Tu inspiracją było z pewnością dziewczęce uczesanie Audrey Hepburn, ale nie tylko. Janet Leigh w „Psychozie” Hitchcocka z pewnością również posłużyła za wzór.
Biżuteryjny makijaż na wiosnę u Diora i Pat McGrath
Krótkie, gładko uczesane włosy ładnie eksponują twarz, na której jeszcze bardziej wyrazisty staje się makijaż. Pole do popisu miała genialna Pat McGrath. W tegorocznej kolekcji dla Diora stworzyła prawdziwie biżuteryjne dzieło sztuki. Zarówno oczy, jak i usta były „wysadzane” niezliczoną ilością kolorowych „brylancików”. Ciekawym zabiegiem były kolorystyczne zestawienia naklejanych strassów z cieniami do oczu. Zastosowanie barw dopełniających podkreślało zarówno kolor tęczówki, cienia, jak i biżuteryjnej ozdoby. Przy tak niezwykłym makijażu cera pozostawała porcelanowa, bez śladu rumieńca, za to towarzyszyły jej czerwone, połyskujące, wyklejone czerwonymi strassami „biżuteryjne” usta.
Kobiety niczym motyle
Cały pokaz był niezmiernie lekki i radosny, właściwie to tylko brakowało motyli. Jednak czy na pewno? Przecież to kobiety – wraz z pierwszymi wiosennymi promieniami słońca – chętnie pretendują do miana kolorowych ptaków, lub motyli właśnie…
Dlatego z pełnym zrozumieniem (płci przeciwnej), na koniec, przytaczam fragment piosenki Piotra Bukartyka „Kobiety jak te kwiaty” genialnie wykonanej przez Zbigniewa Zamachowskiego z towarzyszeniem nie mniej znakomitej Grupy MoCarta:
„Sobota rano spać nie możesz/Wstaniesz, kapcie włożysz
Potem się golisz tylko dla niej/I do łóżka śniadanie
Przynosisz jej z porannym słonkiem / Po to by małżonkę
Namówić na co nieco małe/ “No chyba zwariowałeś!”
Kobiety jak te kwiaty, kto żonaty ten wie
Powąchać tak, dotykać nie/ Minęła pora godowa,
Teraz tylko boli głowa.
Kobiety jak te kwiaty, nie podniecaj się
Powąchać tak, dotykać nie/ Znów idzie wiosna
Przyjmij ten cios na klatę,/ Jeszcze gorzej będzie latem…”